fredag 16. november 2007

Min oppgave om nettsted


Jeg har jobbet med en enkel analyse av nettstedet nysgjerrigper.no
På nettstedet sier en at ”For mer enn ti år siden bestemte Norges forskningsråd seg for å lage et Nysgjerrigper-tiltak i barneskolen for å vise barn og unge at det er gøy å forske. Nysgjerrigper vil at du skal ta vare på din nysgjerrighet, forskertrang og fantasi.” Noe av mitt fokus var derfor rettet mot hvorvidt dette nettstedet hadde design og funksjoner som hadde appell hos målgruppa, slik at nettstedet tjente sin funksjon.

Nettstedet har valgt en gjennomgående design på de ulike sidene. Bakgrunnen på sidene er hvit, mens menylinjene har sterke farger, ofte er neonfarger benyttet. Det er relativt mange pekere både på høyre og venstre sider. Disse pekerne er godt lesbare. De ulike sidene er multimodale; de inneholder illustrerende tegninger og fotografier, av og til også filmsnutter eller spill.
Det er innledning til flere artikler fra åpningssida på nettstedet. Disse er nok ment som ”apetittvekkere”, og målet er at barna skal klikke seg derfra og til nye sider, hvor de får mer informasjon om de temaene nysgjerrigper.no har valgt å fokusere på. Jeg stiller meg imidlertid tvilende til om dette skjer i så stor grad som Forskningsrådet ønsker. Jeg tror mange kresne barn og unge vil synes at designen på sidene er kjedelig, og flertallet vil neppe gå videre på sidene. De som eventuelt gjør det, vil trolig være de som allerede har en viss interesse for forskning.
En annen innsigelse jeg har mot åpningssiden er mengden av tekst. En skal være en god leser for å finne fram til artikler eller aktiviteter av interesse. Teksttunge sider og kjedelig design utelukker derfor trolig potensielle forskerspirer.

5 kommentarer:

rut t. martinsen sa...

Jeg kommenterer på din bloggoppgave, fordi det er så få som har gjort den.
Jeg synes du har løst oppgaven din bra. Jeg er enig i at nettstedet kanskje ikke har den effekten på ungdom som intensjonen er, for deet skal godt gjøres å konkurrere med youtube.com og andre poppulære nettsteder.
Ønsker deg samtidig en hyggelig førjulstid.
Rut

Monaboll sa...

Hei, Inger-Anne eller Ina!
Jeg sitter her foran j�kkenvinduet og ser ut i den vakre vinterkvelden. Sneen ligger tykt i tr�rne. Det er pent, men det er meldt vind, s� det varer nok ikke s� lenge.

Jeg har sett p� din analyse av nettsted, og jeg m� si meg enig med deg. personlig likte jeg nettstedet, men det har nok ikke den samme appellen til unge som til meg. Kanskje jeg kunne ha tenkt meg � bruke dette nettstedet i en nettoppgave for elevene mine. Jeg tror nok at unge ville ha trengt en oppfordring eller to for � bruke dette nettstedet.

Vibeke Gilje Sanne sa...

Hei Inger Anne

Jeg slutter meg til de øvrige kommentarer - du har mange fine betraktninger omkring nettstedet.

Jeg har vært innom nettstedet flere ganger tidligere av ren nygjerrighet. Eldstejenta vår går i 2. klasse, og lurer på alt mellom himmel og jord. Jeg ville derfor sjekke ut om nysgjerrigper.no kunne være noe for henne. Hun er antakelig litt for ung i forhold til målgruppa. Jeg savner at nygjerrigper kunne være tydligere i forhold til aldersnivå/vanskelighetsgrad. De kunne kanskje vinklet det inn mot småskoletrinnet, mellomtrinnet osv.

Edel sa...

Hei Inger Anne!

Eg kommenterer til deg eg og fordi eg ikkje finn dei eg skulle kommentere, men eg var treig sjølv. Flott blogg på alle måtar og eit fargeval som er perfekt. Du skriv svært godt om innhaldet på nettsida du har undersøkt. Eg trur også at det kan bli for overdådig for dei minste nysgjerrigperane. Kanskje vil slik stoffmengde passe betre for vaksnare elevar. Godt og engasjert arbeid. Ha ei fin jul i nabobygda. Edel

ruth sa...

Jeg kan bare slutte meg til det de andre allerede har sagt. Du er flink til å legge inn pekere, og analysen din er grundig og reflektert.